انسان*ها از دیرباز می*دانسته*اند که جورچین ها برای رشد کودکان بسیار مفید هستند. بچه*ها معمولاً این کار را با جورچین*های دکمه*دار ساده*ای آغاز می*کنند که طرح آن*ها از شکل*های ساده تشکیل شده و روی صفحه*های مقوایی برش*خورده*ای که طرح مشابهی دارند، جفت*وجور می*شوند. بعد از این مرحله، بچه*ها به سراغ طرح*های پیچیده*تری می*روند مانند جورچین*های سیلوئتی که در این*گونه جورچین*ها، کودکان باید تصویر را با سایه*اش (سلوئیت) تطبیق دهند و چیدن آن*ها نیاز به توجه بیشتر دارد.

در آخرین مرحله، جورچین*های ظریف و پرقطعه*ای را انتخاب می*کنند که پیچیدگی*های مختلفی داشته باشد. در این*گونه جورچین*ها، معمولاً تصویری از جورجینِ چیده شده به عنوان راهنما تعبیه شده که فرد را به نتیجهٔ دلخواه می*رساند و باعث می*شود جورچین در نهایت شبیه به تصویر داخل بسته از کار در بیاید.
جورچین چه فوائدی برای کودکان دارد؟

وقتی کودکتان در خلوت خود جورچین می*چیند، می*توانید توقع داشته باشید که سه مهارت اصلی در او تقویت می*شود:

مهارت*های بدنی: این مهارت*ها زمانی تقویت می*شوند که کودک قطعه*های جورچین را در دست نگه می*دارد و آن*ها را آن*قدر می*چرخاند و جابجا می*کند تا به درستی در جای خود قرار گیرند. مهارت*های شناختی: زمانی تقویت می*شوند که کودک پیچیدگی*های جورچین را حل می*کند. مهارت*های هیجانی: آن*ها با کامل کردن جورچین، صبر را می*آموزند و متوجه می*شوند که اگر صبور باشند نتیجه آن را می*بینند.

این سه مهارت اصلی، سنگ*های زیربنایی ساخت هر فرد کاملی است. همان*طور که خانم نانسی مالدونیدو در مقاله*ای به آن اشاره می*کند، «جورچین*ها برای کودکان خردسال فرصتی فراهم می*آورند تا بر فعالیتی که پایانی دارد، تمرکز کنند» و این پایان، کامل کردن آن تصویر خوشایند است.

علاوه بر این سه مزیت، وقتی کودک با دوستان و اعضای خانواده خود جورچین می*چیند، با هم روی آن کار می*کنند و درباره این که کدام قطعه در کجای جورچین بنشیند با هم گفت*وگو می*کنند، این کار باعث می*شود مهارت*های اجتماعی کودک نیز ارتقاء پیدا کند. این حداقل امتیازی است که این کار با خود به همراه می*آورد، درست مثل تمام فعالیت*هایی که در انجام آن، بیش از یک نفر شرکت می*کنند.


فایده*های جورچین*ها در سال*های اولیه رشد کودک

خرید پازل*های پارچه*ای پنبه

نگاهی به مهارت*های ویژه*ای که در پس سه مهارت اصلی به*وجود می*آیند

هرکدام از آن سه مهارت اصلی که با حل کردن جورچین در کودکتان به*وجود می*آیند، خود به مهارت*های ویژه*تری تقسیم می*شوند. در زیر، در هر سرخط، به این مهارت*ها اشاره می*کنم. اگر تمایل دارید موارد بیشتری را درباره این موضوع مطالعه کنید، می*توانید به سایت Parenting today یا Inspired Mama مراجعه کنید.
مهارت*های بدنی

هماهنگی چشم و دست: هماهنگی بین آن*چه با چشمان*شان می*بینند و کاری که با دست*هایشان انجام می*دهند و گزارشی که به مغزشان می*رسد، تقویت می*شود. مهارت*های حرکتی درشت: جورچین*هایی که قطعه*های بزرگ*تری دارند و «بازی*های چیدنی»، مهارت*های حرکتی درشت کودکان را که پیش*نیاز مهارت*های حرکتی ظریف است، تقویت می*کند تا تصویری از بازی چیدنی گذاشته شود. مهارت*های حرکتی ظریف: فعالیت*های کوچک و دقیق، مثل وقتی که کودک انگشتان خود را حرکت می*دهد و یک قطعه را درست در جای خودش می*گذارد، موجب می*شود در آینده بتواند خوش*خط*تر بنویسد یا بهتر تایپ کند.

مهارت*های شناختی

درک دنیای پیرامون: برای این*که کودکتان درکی از دنیای پیرامون خود به دست آورد، هیچ روشی بهتر از این نیست که بگذاریم آن*ها دنیای اطرافشان را به معنای واقعی کلمه لمس ودست*ورزی کنند. شناخت شکل*ها: اولین جورچین*هایی که ما از آن*ها استفاده می*کنیم، جورچین*هایی هستند که شکل*های ساده*ای دارند. جورچین*هایی به شکل مثلث، مربع و دایره. بعد از آن، از جورچین*های پیچیده*تری استفاده می*کنیم تا این که نوبت به جورچین*های پرقطعه و با شکل*های انتزاعی برسد. حافظه: کودک شما باید شکل قطعه*ای را که در جای خالی جفت*وجور نشده، به خاطر بسپارد تا بعد آن را در جای مناسب خود قرار دهد. حل مسئله: چه قطعه*های جورچین سر جای خود قرار بگیرند چه نگیرند، کودک شما از مهارت فکر کردن نقادانه برای حل مسئله کمک می*گیرد و بهتر از همه این که در حل جورچین نمی*توان تقلب کرد.

مهارت*های هیجانی

تعیین هدف: برای کودک، اولین هدف حل جورچین است و هدف بعدی، پیدا کردن راهکارهایی برای حل جورچین. مثلاً کودک قطعه*های شبیه به هم یا هم*رنگ را یک*جا کپه می*کند تا بعد به آن*ها مراجعه کند. صبر: جورچین حل کردن مثل ورزش کردن نیست. نمی*توانید دست به اقدامی بزنید و آن*قدر یک حرکت را تکرار کنید تا به نتیجه مطلوب برسید. باید صبر داشتن را تمرین کنید و پیش از تمام کردن جورچین، آرام*آرام روی آن کار کنید.


روانشناس کودک خوب در تهران